حسادت

یکی از صفت های ناپسندی که متاسفانه در برخی افراد وجود دارد حسادت است .

حسادت میتواند هم در خانم ها باشد هم در اقایان , هم در یک فرد جوان هم در یک فرد مسن .نکته مهم این است که بین حسادت و غبطه تفاوت مهمی وحود دارذ :

غبطه یعنی ارزو کنی انچه دیگران دارند داشته باشی , ولی بدون ارزوی نابودی نعمت دیگران.

حسادت یعنی ارزو کنی انچه دیگران دارند را دیگر نداشته باشند.به عبارتی یعنی شمارش داشته های دیگران به جای شمارش داشته های خود .

فرد مومن غبطه میخورد و فرد منافق حسادت میکند.


علامت فرد حسود :

1)ستایش نمیکند :حسود نمیتواند خوبی مردم را به زبان بیاورد .حضرت علی(ع) در نهج البلاغه میفرمایند :اگر خوبی دیدی و به زبان نیاوردی این یعنی حسودی.مثلا فرد در یک زمینه ای پیشرفت کرده و همه به او تبریک میگویند ولی فرد حسود نمیتواند کلمه ای محبت امیز به زبان بیاورد چون تحمل ندارد. یا مثلا توان تعریف از شما را ندارد .وقتی همه از شما تعریف کردن و فقط یک نفر نکرد این یعنی حسادت.

2)خوبی دیگران را از بین بردن : یعنی فرد حسود سعی میکند هر خوبی در دیگران میبیند به نحوی از بین ببرد ,و شخص را تخریب کند.مثلا تا یک خوبی دید برایش دلیل غیر منطقی میاورد.

3)اگر نتواند مورد دوم رو انجام بدهد سعی میکند با نقل کردن یک خوبی از خود یا دیگران خوبی فرد را تحت الشعاع قرار دهد و ان را کم رنگ جلوه بدهد.یعنی شما هرچه بگویید سعی میکند یک  پله بالاتر اظهار فضلی کند تا شما رو تخریب کند.

4)غیبت میکند 

5)از گرفتاری افراد شاد میشود.

6)سعی میکند به هر نحوی در کار دیگران سنگ انداری کند.

7)کینه به دل میگیرد . واگر هزاران سال بگذرد یا هزاران کار مثبت انجام دهید همیشه سعی در پر رنگ کردن نکات منفی دارد

8)البته یک نوع حسادت وجود دارد که به نظر من وخیم ترین نوع حسادت است , معمولا در حسادت فرد به مورد خوبی که در دیگران است  و در خودش نیست حسادت میکند ولی در این مورد فرد به نعمتی که خودش ان را دارد و حالا در شما میبیند حسادت میکند!!!!  یعنی اصلا طاقت ندارد دیگران هم ان را داشته باشند!!!!!مثلا فرد وضع مالی خوبی دارد ولی اصلا تحمل نمیکند کسی در رفاه مالی باشد!یا فرد زیاد به مسافرت میرود , اما نمیتواند تفریح یا اسایش شما را ببیند . یا فرد لباس های زیبا میپوشد اما با دیدن اراستگی شما ناراحت میشود.یا فرد به زمان خودش یا در سن خودش از خیلی امکانات بهره برده است ولی حالا در مورد شما ناراحتش میکند. به نظر من اینکه انسان به نعمت دیگران با وجود اینکه خودش هم ان  را داشته یا دارد حسادت کند خیلی بد است و جا دارد مسیولین رسیدگی کنند :))

نتایج حسادت :

  1. دیر کینه از دلش میرود.
  2. به مرور زمان باعث تنفر و بیزاری از خود میشود .
  3. دل را سست و جسم فرد را بیمار میکند.
  4. متاسفانه فرد حسود فکر میکند دیگران متوجه این خصلت ناپسند در وی نمیشوند.در صورتی که دیگران به مرور زمان به این ویژگی پی خواهند برد و چه بسا از برقراری ارتباط با فرد حسود خودداری کنند و واهمه داشته باشند .پس به مرور زمان فرد حسود منزوی خواهد شد.
  5. اولین و اخرین ضرر حسادت به خود فرد حسود برمیگردد.به قول معروف حسود هرگز نیاسود.
راهکار برای نابودی حسادت:

  1. قلبا به خاطر اشتباهات گذشته توبه کنیم و عمیقا از خداوند طلب کمک کنیم...خداوند بخشنده ی مهربان است.پس به خدا توکل کنیم .
  2. شاکر خداوند باشید و برای دیگران خیر بخواهید .مطمین باشید بدون شک خداوند برایتان چندین برابر جبران خواهد کرد.
  3. ذکر زیاد بگوییم وصلوات زیاد بفرستیم .قران بخوانیم.زیارت عاشورا و ال یاسین هم سفارش شده است.
  4. به داشته های خودمان عمیقا فکر کنیم و به اینکه چه نعمت های بزرگی را به خودمان داده است مثل : خانواده سالم -سلامتی -دوستان -تحصیلات -....ساده نگذریم .چه بسا خیلی ها از این نعمت های ما بی بهره اند.
  5. در نظر داشته باشیم وقتی فردی یک نعمتی دارد چند دلیل میتواند داشته باشد :یا پاداش گاری را از سوی خداوند گرفته است , یا مورد اجابت دعایی از سوی خود یا دیگران است , یا به خاطر تلاش خود و مصلحت خداوند است و یا در حال ازموده شدن با ان نعمت است .همان طور که یک برگ از درخت بی اذن خدا زمین نمی افتد پس شما نمیدانید و الله اعلم.
  6. اگر دوست دارید به نعمتی در دیگران برسید به جای حسادت با توکل بر خدا تلاشتون رو خیلی بیشتر کنید .اگر به هر دلیلی نمیتوانید به ان مورد برسید , به جای حسادت , به خوبی هایی که خداوند به خودتان داده است فکر کنید .شاید خدا در قبال نعمتی که به یک نفر داده است نعمت دیگری را گرفته باشد!شاید شما روی دیگر زندگی دیگران را هیچ وقت نبینید .
  7. هیچ وقت خودتان را با افراد بالاتر مقایسه نکنید.چون قانون طبیعت این است که از ان ها هم بالاتر وجود دارد.ولی در مواردی مثل : ایمان -اخلاق نیک -مهربانی -علم -ادب - کمال و مواردی این چنین خود  را با افراد بالاتر ار خود مقایسه کنید .یعنی غبطه بخورید ولی حسادت هرگز.
  8. تصور کنید اگر کسی به عزیز ترین افراد زندگی خود مثل فرزند یا خانواده تان حسادت کند, ایا خوشحال میشوید؟! لحظه ای جای فرد مورد نظر را با عزیز ترین کس خود و یا حتی خودتان عوض کنید.در واقع انچه برای خود نمیپسندی برای دیگران هم نپسند...
نکته پایانی
خداوند ار حسود بیزار است و کسی که خداوند از او بیزار باشد بدترین خلق خواهد بود. 

با صلوات بر محمد و ال محمد