تناسخ وکارما

احتمالا در زندگی خودتون با افرادی مواجه شدید که میگویند ما به تناسخ و کارما اعتقاد داریم.

در حقیقت سودجویانی وجود دارند که با استفاده از دروغ های امیخته به حقایق دینی و با استفاده از احساسات مذهبی مردم خصوصا جوان ها در حال نشر این عقاید خرافه و باطل هستن , که اگر فرهنگ و اگاهی مردم خصوصا جوان ها تقویت نشود اسیب بسیاری دربر خواهد داشت .

متاسفانه خیلی از افرادی که در این موضوع بهشون برخورد کردم واقعا دچار جهل بودن و درست نمیدانستن که پیرو چه مسلکی شدن ,در واقع فکر میکنن که اگر بگویند ما به کارما اعتقاد داریم یعنی خیلی روشنفکر هستن .انگار شده یه جورایی با کلاس بودن و خاص فکر کردن .اما حتی نمیتونن در جواب چرایی ان دلیل عقلی و نقلی درستی مطرح کنن.

برای ان دسته از دوستانی که در مورد کارما وتناسخ اطلاعاتی ندارند یک توضیح مختصر میدم و بهتر است برای اطلاعات بیشتر به کتاب های مربوطه مراجعه کنند :

تناسخ :در ایین هندی ها , بودایی ها و ...تناسخ یعنی برگشت ارواح و بازگشت مکررشان به دنیا.یعنی وقتی یکی میمیرد روح او به برزخ و قیامت نمیرود بلکه بلافاصله به جسم دیگری در دنیا برمیگردد.معتقدان به تناسخ میگویند بهشت و جهنمی وجود ندارد و اعتقادی به معاد ندارند. و افراد نتیجه کار خود را در همین دنیا میگیرند یعنی بستگی به این دارد که فرد در زندگی قبلی خود ادم خوبی بوده یا بد و بسته به ان در جسم دیگری وارد میشود مثلا یا انسان یا حیوان یا گیاه یا جمادات.احتمالا به همین دلیل است که در هند حیوانات رو میپرستن و اجازه کشتن نمیدهند چون اعتقاد دارند روزی انسان بوده اند.

کارما : به معنی مجموعه اعمال فرد در طول عمر اوست که نتیجه این اعمال، شکل او را در زندگی بعدی مشخص می‌کند.یعنی این خدا نیست که به نسبت اعمال بشر پاداش می‌دهد یا تنبیه می‌کند بلکه کردارها ذاتاً پیامدهای خوب یا بد را همراه خود دارند.

اما طبق ایات قران و روایت های مستند این عقاید رد و باطل هستن:

آیه ۹۹-۱۰۰ مومنون: تا زمانی که مرگ یکی از انها فرا رسد و میگوید: پروردگارا مرا بازگردان باشد که در انچه ترک کرده ام عمل صالح انجام دهم.و خداوند میگوید هرگز.(هم راجع به نیکوکاران و هم ستمگران )
آیه ۵۱-۵۳ سوره یس: و در صور دمیده شود، ناگهان آنها از قبرها شتابان به سوی پروردگارشان میروند.
آیه ۱۱سوره غافر: آنها میگویند: پروردگارا ما را دوبار می راندی و دوبار زنده کردی، اکنون به گناهان خود معترفیم ایا راهی برای خارج شدن از دوزخ وجود دارد. مراد از دو مرگ و دو زنده شدن مرگ در پایان عمر و مرگ در پایان برزخ و مراد از دوبار زنده شدن در برزخ و زنده شدن در قیامت است
آیه ۱۰۰ مومنون: پیش روی آنان از زمان مرگ تا روزی که مبعوث میشوند برزخی است.پس تا زمان برانگیخته شود در برزخ است.

پس از نظر قران :تکلیف روح پس از مرگ ان است که در قالبی مشابه قالب دنیا قرار میگید و این جریان در عالم برزخ روی میدهد و درقیامت با زنده شدن بدن اصلی روح از قالب بدن برزخی بیرون آمده و به بدن اصلی باز میگردد.یعنی بعد از مرگ دیگر روح به دنیا بر نمیگردد.

طبق روایات هم تناسخ و کارما رد و باطل هستن :

امام رضا(ع):  من قال بالتناسخ فهو کافر بالله العظیم یکذب بالجنته و النار . هرانکس که به تناسخ باور داشته باشد او به خداوند بزرگ کفر ورزیده و بهشت و جهنم را  تکذیب کرده است .

امام صادق (ع ) میفرماید: ارواح مومنان در برزخ در بدنهایی شبیه بدنهای دنیوی انان است. روح انسان پس از مرگ خود را با بدن برزخی و قالب مثالی مییابد.

مرحوم کلینی از علی بن ابراهیم آورده است:
به حضرت صادق(ع) گفتم:جانم فدای شما باد.میگویند ارواح مومنین پس از خارج شدن از بدن بصورت پرندگان در می آیند و این پرندگان در اطراف عرش خدادرپروازند درست است؟
حضرت فرمودند: خیر، احترام مومن در پیشگاه خداوند بیش از این است که روح او بصورت مرغ و یا پرندگان درآید سپس فرمودند روح افراد پس از خارج شدن از بدن داخل بدنی همانند بدن دنیایی او قرار میگیرد.

اما استاد مصطفی حسینی طباطبایی در مورد پیامد منفی اخلاقی این اعتقاد این است که :

چون معتقدان به این جریان میگویند روح ادم های بد و ظالم بعد از مرگ به بدن کر ها کور ها و نیازمندان و بیماران وارد میشود که نتیجه اعمالشان را ببینند پس ان ها نسبت به این افراد ترحم و دلسوزی ندارن و میگویند دیگر به این افراد کمک نمیکنیم.در صورتی که این تفکر خلاف عدالت خداوند و بر خلاف رحم و انصاف و تعالیم همه ی ادیان است .

دلایل زیادی برای رد این عقیده وجود دارد که بعضی از ان ها اشاره میکنم :

به طور اماری ثابت شده تعداد افراد جهان رو به افزایش است  یعنی مرگ و تولد وجود دارد .ولی به نسبت تولد ها بیشتر از مرگ است پس این نشان میدهد روح های جدیدی خلق شده است .در صورتی که معتقدان تناسخ میگویند روح ها از بین نمیروند وبعد از مرگ به بدن دیگر منتقل میشوند.پس این جسم هایی که متولد میشوند بدون روح میمانند ؟؟؟

معتقدان به تناسخ میگویند بعد از مرگ روح ها سرگردان نمیمامند و بلافاصیه وارد بدن دیگر میشوند.اما این نظر هم رد است .برای مثال در بمب باران هیروشیما هزاران نفر همزمان کشته شدن .اما ایا دقیقا در همان لحظه هزاران نفر دیگر متولد شدن که روح به بدنشان منتقل بشود ؟؟؟پس میبینیم که غیر واقعی است .

بدن ما و روح ما تاثیر متقابل دارن بر هم .مثلا وقتی ما از چیزی شرمسار یا خجالت زده میشویم ناراحتی های روحی پیدا میکنیم و  یا به وسیله ناراحتی های روحی به ناراحتی های جسمی مبتلا میشویم .پس ایا میشود روح یک فرد 80 ساله که تجربه دارد و بینش دارد و قوای روحی اش به فعل رسیده به بدن یک نوزاد(که یک روح تازه باالقوه احتیاج دارد ) وارد شود ؟ خیر -چون این خلاف تناسب نظام عالم و خلقت خداوند است.

از دیگر عقاید تناسخ این است که ان ها مدعی هستن که میتونن احضار روح کنن مثلا ارواح خبیثه و ارواح خوب -این ادعا با نظر خودشون متناقص استد چون مگر میشود روحی که در بدن کسی است را احضار کرد ؟؟؟پس روح ازاد است که انها میتوانند احضار کنند .


اما شعری از مولوی در رد تناسخ :

از جمادی مُردم و نامی شدم

وز نما مُردم به ‌حیوان سرزدم

مُردم از حیوانی و آدم شدم

پس چه ترسم؟ کی ز مردن کم شدم؟

دیگر بمیرم از بشر

تا برآرم از ملائک بال و پر (میگوید بشر وقتی مرد به عالم ملایک میرود نه به بدن بشر دیگر . بعد بالاتر)

وز ملک هم بایدم جستن ز جو

کل شیء هالک الا وجهه

بار دیگر از ملک پران شوم

آنچه اندر وهم ناید آن شوم

پس عدم گردم عدم چو ارغنون

گویدم کانا الیه راجعون


با صلوات بر محمد و ال محمد