خوشه های خشم

خوشه های خشم نام کتابی است اثر جان اشتاینبک.مطالعه این کتاب باعث میشود شما به مشکلات دردناک مردم کشاورز امریکا که به خاطر صنعتی و ماشینی شدن جامعه و بدهی به بانک ها اواره شدند اشنا شوید.در حقیقت زمانی که پای صنعت و توسعه‌ی اقتصادی و به تبع آن نوعی دگرگونی در زندگی مردم و بالاخص برزگران و پیشه‌وران بوجود می‌آید و به نحوی حالت گذاری می‌شود بین سنت و توسعه ، خشم خوشه‌های بارور شده شکل می‌گیرد .

این رمان در محکومیت بی‌عدالتی و روایت سفر طولانی یک خانوادهٔ تنگدست آمریکایی است که به امید زندگی بهتر، از ایالت اوکلاهما به کالیفرنیا مهاجرت می‌کنند؛ اما اوضاع آن‌گونه که آن‌ها پیش‌بینی می‌کنند پیش نمی‌رود. اتفاقات این رمان در دههٔ ۱۹۳۰ میلادی و در سال‌های پس از بحران اقتصادی بزرگ آمریکا روی می‌دهد.

اشتاینبک برای نگارش این رمان برندهٔ جایزهٔ پولیتزر و جایزه نوبل شد. این رمان هم‌اکنون جزو چهل اثر کلاسیک سدهٔ بیستم به‌شمار می‌آید. مجلهٔ تایم نیز این رمان را در فهرست صد رمان برتر انگلیسی‌زبان از سال ۱۹۲۳ تا سال ۲۰۰۵ جای داده‌است.

این کتاب در ایران توسط شاهرخ مسکوب و عبدالرحیم احمدی به فارسی ترجمه شده‌است.

وقتی اشتاینبک این رمان را نوشت زیاد به مذاق سرمایه دارن و زمین داران آمریکا خوش نیامد. این کتاب برای مدتی در آمریکا ممنوع شد ولی بدلیل حقیقت گویی و هم دردی با قشر پائین جامعه جای خودش را باز کرد و خواننده های زیادی داشت.نارضایتی سرمایه داران از حقیقت گویی اشتاین بک آنها را واداشت تا حرفهایی بر خلاف انچه کتاب گفته بود تحویل کشاورزان که اغلب هم بی سواد بودند،بدهند. آنها کتاب را ضد کلیسا معرفی کردند و همین طور به دروغ گفتند که تصویری که این کتاب از کشاورزان به نمایش گذاشته تصویر مردمی وحشی است. کشاورزان هم از همه جا بی خبر به کتابخانه ها رفتند و این کتاب را آتش زدند.

جان اشتایبک در زندگی دو رویه را پیش میگیرد و در ابتدای کار چون خودش طعم فقیری را چشیده بود و حتی مثل کارگران و کشاورزان کار میکرد بسیاری از اثارش در حمایت از فقیران بود .اما در ادامه زندگی اش وقتی به رفاه و ثروت رسید به صورت ناگهانی مردم فقیر که روزگاری خودش مثل انها بود را فراموش کرد و حتی به حمایت از جنگ افروزان کشورش در ویتنام پرداخت که البته در این دوره نتوانست اثار برجسته ای خلق کند .

با صلوات بر محمد و ال محمد